Tags

, , , , , , , ,

Az elmúlt években elég sokszor mentek haza autóval. Na már most a ködös ugyebár sziget, az otthon meg a nagy víz túlpartján van. Átjutni kétféleképpen lehet, illetve három, de lehet, hogy négy, viszont most autós közlekedésről beszélünk, ezért csak két variáció van (bár lehet, hogy így is van több, de maradjunk a kettőnél) :)

utazos-011

Az egyik az a komp.

Ebből is van több lehetőség, gyorsabb és lassabb, attól függ, hogy mennyire sietnek, van-e az otthoni célállomás előtt valami másik célpont, illetve, melyik irányból jönnek visszafelé és természetesen a jegy árától is nagyban függ.

Van 19 órás (bár ezt még sosem próbálták és Spanyolországba visz, ezért nem igazán jön szóba a hazaúthoz).

Nagy átlagban 1,5 –3 óra a hajózási idő egy-egy kompos úton. Ehhez persze hozzácsapható még a várakozás, mert ide is korábban kell érkezni, mint a repülőterekre. Az esetleges késés is hozzájön, vagy a vihar a tengeren, ami megint csak nyújthatja az út megtételére szükséges időtartamot.

De maga a hajózás, ha minden jól meg 1,5 – 3 óra között letudható doveri kiindulási ponttal…

Mivel elég messze van Dover (nagyjából 150 mérföld/240 km) néha bizony a visszautat Le Havre-ből választják, ami ugyan hosszabb hajózási időt (4-6 óra)  ad ki, ellenben Portsmouth-ban gurulnak le a kompról és utána már csak 35 perc és a lakásban vannak.  Ilyenkor a hajón tudnak kicsit pihenni, olvasgatni, enni és nem kell nyomni a gázt.

egy másik komp

Sőt párszor már mentek éjjeli komppal is, ami szintén Portsmouth-ból viszi őket franciaországi leszállásra, a 8-9 órás út alatt tudnak egyet aludni a kabinban, vacsorázni és reggelizni is. Ezt azért nem annyira részesítik előnyben, bár párszor jó kis szórakozás ez :)

A folyamat pedig úgy zajlik, hogy megveszik a jegyet. Aztán összecsomagolnak, elindulnak és az ellenőrzésen megmutatják az útlevelüket (a jegyet általában nem kell, mert a kamera felismeri a rendszámot a rendszerben). Kapnak egy számot, hogy melyik sávba álljanak és megindul a várakozás a felgurulására. Ha minden jól megy és nem csúsznak a dolgok, akkor elég hamar eljön az idő, hogy szépen felguruljanak az autóval a komp gyomrába.

komp belseje

Követni kell az előttük lévő autót meg a sárgamellényes bácsik/nénik iránymutatását, hogy hol is álljanak meg és szépen kiszállnak, bezárják maguk mögött az autót és felmennek valamelyik utazásra kijelölt fedélzeti szintre (ha kabinjuk van, akkor oda). 
Ilyenkor leginkább evészettel töltik az időt, főleg visszafelé jól esik egy “első” fish and chips  :)

Aztán ha az idő és a napszak engedi, kimennek kicsit a nyitott részre, nézelődni, de általában olvasnak, ücsörögnek, beszélgetnek, vagy rápihennek az előttük lévő hosszú vezetésre….

utazos-019

 

 

Aztán eljön az idő, amikor vissza kell menni az autóhoz, és várni, hogy legurulhassanak a kompról.

Túlparton már nincs útlevélellenőrzés, csak gurulnak ki a hajóból, még csak gondolkodni sem kell, hogy merre is haladjanak, mert olyan szinten össze van kötve az autópályával a komp lehajtója, hogy még a lány is képes ügyesen lemanőverezni, ha ő a soros a vezetésben :) Aztán nincs más hátra, mint előre a sok mérföldet maguk mögött hagyni és egyszercsak megérkezni.

Visszafelé ez úgy néz ki, hogy az emberlánya akárhányszor jön, mindig nagy izgalommal áll ki a nyitott részre, hogy lássa Dover fehér szikláit (ha pont doveri érkezéssel jönnek).

Kompra fel-legurulás helyei lehetnek  a túlparton Calais, Dunkirk, Ostend, Le Havre, St Malo, Zeebuggre, Ibiza, Santander, Bilbao , Dover és a többi északabbi városok itt a ködösben, de az már annyira messze lenne nekik, hogy azokat kihagyják.

utazos-018

A másik lehetőség az Eurotunnel, magyarul a Csatorna, de hívjuk csak vonatos átkelésnek.

Ezt leginkább akkor választják, amikor valamiért nagyon sietnek vagy valamiért nagyon jó árat dob ki a rendszer. A konkrét utazási idő itt olyan 35 perc, de van hozzá itt is rákészülési idő, várakozás, elindulás, megérkezés stb. és mivel ez csak Folkestone-ból megy, ezért ehhez mindenképpen le kell vezetni sok mérföldet a vonatra gurulás előtt is már a szigeten.  Az útlevél ellenőrzése után itt néha még külön “terrorelhárítós” vizsgálaton is átmennek, ami annyiból áll, hogy néhány kocsit kivesznek a sorból és jobban átvizsgálják.

vonatos

Amikor vonattal mennek és időben érkeznek, becsekkoláskor néha lehetőségük van nem a saját járatukra megkapni a beszállókat, hanem eggyel vagy esetleg kettővel korábbi szerelvényt elcsípni, amivel jóval korábban érnek át a túlpartra.

Szóval, becsekkolás, sorszám (abc) kapás, hogy melyik járat hívószavát nézzék, kicsit nézelődnek a váróban majd szépen beállnak a sorba az autóval, hogy várják a “beszállást” a vonatba.

Itt is szépen rendezetten, szervezetten, irányítottan megy az egész. A vonat kétszintes, néha alulra, néha az emeletre irányítják őket, és ott kell megállni a vonaton, ahol mondják nekik (mármint sok lehetőség nincs, mert eleve egy sáv, de az előző autóhoz képest).

vonatra begurulós

Miután feltöltötték a vagonokat, figyelmeztetik az utasokat, hogy milyen balesetvédelmi előírásokat kell betartani majd elindul a vonat a hatalmas víztömeg alá… Az autó ablakát mindenképpen részben lehúzva kell hagyni.

Mire kettő pislognak, vagy mire befejezik a szendvicset (mert ugye itt nincs lehetőség más falat beszerzésére, csak a hozott majszolására) már meg is érkeztek és irány az autópálya, ami itt is remekül össze van építve a lehajtóval és még csak véletlenül sem lehet eltéveszteni a menetirányt, de azért táblák is jelzik, hogy jobbratartás van ám :).

jooooobbbrrraa!!

Természetesen van lehetőség kiszállni az autóból, még mosdó is van a vonaton, ha ahhoz van kedve az utasnak…

ismerkedés a biztonsági előírásokkal

T. Olvasó melyik átkelést választaná??

Néhány fotó még van a vonatos és a kompos átkelésről, ha valakit érdekel. Sőt 2 videó is van a vonatozásról :)

Kapcsolódások:

videó 1.

videó 2.

vonatos fotók

kompos fotók

norfolkline.com

directferries.co.uk

poferries.com

aferry.com

eurotunnel.com